Τρίτη 10 Οκτωβρίου 2017

Άυν Ραντ – Κοντά στον ουρανό


(πρωτότυπος τίτλος: Fountainhead)

Το «Κοντά στον ουρανό» είναι ένα από τα πιο γνωστά βιβλία της Άυν Ραντ. Με την έκδοση του εισήγαγε τη φιλοσοφία του Αντικειμενισμού. Σύμφωνα με αυτήν, ο άνθρωπος δρα με μοναδικό κριτήριο τη λογική και ηθικό στόχο έχει την προσωπική του ευτυχία.

Το κεντρικό πρόσωπο της ιστορίας είναι ο μοντερνιστής αρχιτέκτονας Χάουαρντ Ρόαρκ, ο χαρακτήρας του οποίου λέγεται ότι είναι εμπνευσμένος από τη ζωή του Φρανκ Λόιντ Ράιτ. Ο Ρόαρκ περιγράφεται ως ιδιοφυής στο αντικείμενό του, με πλήρη επίγνωση της επαγγελματικής του αξίας, άκαμπτος στις αισθητικές του πεποιθήσεις και ουσιαστικά δοσμένος στην αρχιτεκτονική του ιδιότητα. Στην πορεία του, βρίσκεται αντιμέτωπος με τους συντηρητικούς επαγγελματίες που αρνούνται τις προοδευτικές αρχές του μοντέρνου κινήματος, αλλά και τη μάζα, που βαδίζει μονότονα στον εγκεκριμένο ρυθμό της εποχής. Απορρίπτεται, επίσης, από όσους υποστηρίζουν ότι η αρχιτεκτονική είναι μία τέχνη που θα έπρεπε να ανήκει στο λαό, να είναι συλλογική, σε σύλληψη και σε στόχευση. Για τον Ρόαρκ, η δημιουργία, όταν δεν είναι απλή αναπαραγωγή, μπορεί να πηγάσει μόνο από ένα άτομο. Και η καλλιτεχνική ακεραιότητα του ποιήματος είναι ο μόνος στόχος.

Είναι μια αφήγηση  για την τέχνη και τον έρωτα, για την πολιτική, την οικονομία, την ηθική και, φυσικά, για την αρχιτεκτονική, που τα στεγάζει όλα αυτά, τα ακολουθεί ή τα κατευθύνει.

Τα βιβλία της Άυν Ραντ έχουν συζητηθεί πολύ γιατί εκείνη το επεδίωξε. Έχουν βαφτεί σαφώς από τα φιλοσοφικά και πολιτικά της πιστεύω, και έχουν δεχθεί έναν πόλεμο που η ίδια ξεκίνησε. Ο μύθος της είναι ακραίος, γοητεύει και απωθεί. Οι χαρακτήρες της είναι σκιτσαρισμένοι με ένταση.

Σχεδόν, όσο ακραίες και έντονες είναι οι από ανθρώπινο χέρι φτιαγμένες μεγαλουπόλεις.



(Το παρόν κείμενο δημοσιεύθηκε στο περιοδικό GRAD Review, τεύχος 1)



Δεν υπάρχουν σχόλια: